Vallcarca

El barri de Vallcarca va començar a crear-se durant la primera meitat del segle vint a Horta, a la perifèria de la vila de Gràcia. Hi va haver un primer assentament de cases unifamiliars per estiuejar que ràpidament van conformar un petit poblat amb horts i jardins, aixecat sense seguir un pla urbanístic.
En les dècades posteriors del segle vint, la densitat de població de la zona va augmentar ràpidament, i amb ella l'activitat econòmica i comercial, el que va donar lloc a l'aparició de petits tallers industrials i artesanals, locals nocturns, i un cinema.
Posteriorment, el barri es va veure afectat pel projecte del túnel de Penitents, una prolongació de l'autopista urbana anomenada “Via 0”, després de travessar Gràcia. El “Pla General Metropolità” de 1976 incloïa aquest traçat i la desaparició de les edificacions a la zona afectada. Per això, part dels habitatges del barri han patit un progressiu deteriorament ja que el pla impedia que fossin rehabilitades.


Figura 1: Pla General Metropolità, 1976
Alguns anys després, la “Modificació del Pla General Metropolità” de 2002 va suposar l'abandó del projecte de la “Via 0” al considerar-incompatible amb el nou “Pla Especial de Reforma Interior” de Gràcia. Això va obrir la porta a un nou tipus de desenvolupament urbanístic per a la zona. Així la modificació del pla proposava un bulevard enjardinat amb doble sentit de circulació a l'Avinguda Hospital Militar, que es convertiria en l'espai públic central de la zona. No obstant això, aquesta nova via implicava l'enderrocament del costat sud del carrer Bolívar, fins a la casa modernista Comas d'Argemir (obra de l'arquitecte Josep Vilaseca i Casanovas, situada a l'Avinguda Repùblica Argentina) amb el consegüent reallotjament dels veïns afectats , que serien reubicats en les proximitats del pont de Vallcarca. També es preveia una nova via d'accés que travessaria el nucli més antic i deteriorat del barri per connectar l'Avinguda de Vallcarca i la Plaça de Mons.


Figura 2: Modificació del Pla General Metropolità, 2002
El fet que diferents àrees de Vallcarca hagin estat afectades pels plans urbanístics durant molt de temps ha contribuït a la progressiva despoblació, al deteriorament i abandonament del patrimoni construït i a la destrucció gradual del teixit social i comercial. Paral·lelament, els promotors privats han intentat treure benefici de l'escàs valor del sòl comparat amb l'alt valor dels nous habitatges que es podien construir.
En aquestes circumstàncies, el “Pla de Millora Urbana per a l'ajust viari i l'ordenació entre el viaducte de Vallcarca, l'Avinguda de Vallcarca i el carrer de Gustavo Adolfo Bécquer” de 2008 representa la culminació del procés de regulació urbanística. Aquest pla proposa modificar el traçat de les vies i espais públics per a crear corredors verds entre el Putxet i el Parc Güell. Aquesta idea ha estat posteriorment reforçada amb el pla “Les Portes de Collserola” proposat per l'Ajuntament de la ciutat en l'any 2012 amb l'objectiu de facilitar les connexions entre el parc de Collserola i la ciutat. Segons aquest pla, l'avinguda de Vallcarca - Penitents seria la “Porta 7: Penitents”.


Figura 3: Pla de Millora Urbana per a l'ajust viari i l'ordenació entre el viaducte de Vallcarca, l'Avinguda de Vallcarca i el carrer de Gustavo Adolfo Bécquer, 2008
En l'actualitat, el procés de transformació urbana es troba detingut, com a conseqüència de la crisi financera i immobiliària. Grans zones del barri han estat derruïdes i altres segueixen en ruïnes. Aquesta situació ha propiciat la mobilització dels veïns, especialment els que viuen en zones pròximes al carrer Farigola i al viaducte de Vallcarca, en les quals han sorgit diferents espais públics autogestionats i horts urbans. Les diverses associacions veïnals mantenen la seva activitat, i persisteixen en ser tingudes en compte en els processos de presa de decisions sobre el futur dels espais per urbanitzar.

0 comentarios :

Publicar un comentario

 

Popular Posts

Datos personales